Dårlig erfaring med Nettbil

Hvorfor jeg ikke kan anbefale salg via Nettbil

Laster inn bilde
Skjermbilde av Nettbil sin nettside

Dette er min personlige erfaring med Nettbil og hvorfor jeg ikke kan anbefale deg å selge bruktbil via Nettbil. Jeg endte opp med et svært dårlig resultat av salget og føler jeg ble ført bak lyset.

Før du fortsetter å lese så må jeg understreke at dette er min historie når jeg solgte min bil via Nettbil. Det betyr ikke at hvert salg er slik. Mitt inntrykk i etterkant er at både Nettbil og jeg ble tatt på senga av Nettbil sine dårlige valg i prosessen.

Det begynte med at jeg skulle selge en Ford Focus 2013 modell. Den gangen den ble kjøpt ny så har nok kjøper huket av for alt av ekstrautstyr. For dette var en utgave som var svært høyt spekket med mye tilleggsutstyr. Så på bruktmarkedet er det en svært lett bil å selge fremfor tilsvarende modeller som har langt mindre utstyr.

Forventningene

Jeg skal jo ærlig innrømme at bilen var preget av tidens tann. Noen riper og små bulker og generelt noe slitasje. Men den fremsto som en hel og pen bil. I mitt eie har den blitt fulgt opp med årlig service og ellers reparasjoner som har måtte utføres. Jeg tror heller ikke at noen forventer at en 9 år gammel bil skal se helt perfekt ut.

På Finn.no, et marked man gjerne sammenligner seg med, så lå tilsvarende årsmodell og lik kilometerstand til et sted mellom 60' til 90' -tusen kroner, avhengig av utstyrsnivå og evt. ting som riper i lakk osv. De laveste prisene var fra privatpersoner mens de høyest prisede var fra bilforhandlere.

En bilforhandler skal selvsagt ha en fortjeneste og gjerne så høy som mulig. Så jeg forventet å få igjen rundt 20' til 25' -tusen for min.

Når jeg kontaktet Nettbil hadde de en forventning om mellom 25' og 35' -tusen kroner. De har riktignok ikke sett eller testet bilen. Så jeg var litt skeptisk til hva de mente jeg skulle få igjen for min bil.

Men auksjonariusen jeg snakket med var ivrig og hadde stor tro på at dette skulle gå fort. Det er jo tross alt et hett marked og mange som ønsker å selge denne type bil. Til tross for at bilen har manuelt gir og den nærmer seg 10 år.

Test og rapporten

Så jeg slo til og avtalte å levere bilen til mitt nærmeste NAF-senter. Jeg hadde stor tro på at dette skulle gå fint siden bilen 3 uker tidligere hadde blitt EU-godkjent uten noen anmerkninger.

Siden jeg i mange år har vært interessert i bilvask og detailing så ble bilen vasket og renset både innvendig og utvendig. Denne bilen skulle skinne ved overlevering til tross for sine 9 år på veien.

Bilen skulle leveres hos NAF innen kl. 08:00, men man kunne levere kvelden i forveien og legge nøkler i nøkkelboks i veggen. Sistnevnte gjorde jeg med viten om at jeg aldri kom til å se igjen denne bilen. Jeg følte at salget allerede var i boks.

Sent på arbeidsdagen fikk jeg en epost med en svært grundig testrapport. Da gledet jeg meg til at budrunde skulle starte dagen derpå.

Feil som ikke var feil

NAF hadde funnet en feil som ikke var en feil. De er ikke de eneste som ikke har klart å forstå hvordan hengerfestet skulle løsnes til tross for at dette står godt beskrevet i brukerhåndboken for bilen.

Så jeg sendte en epost til Nettbil med forklaring om hva som står i brukerhåndboken. Dette ble jeg lovet at de skulle ta videre med NAF. Det skulle i etterkant vise seg at de ikke var villig til å endre på testrapporten til tross for at det ikke var en tekniskfeil men en brukerfeil.

Budrunden for nattravnere

Siden Nettbil ikke hadde informert om budrundens varighet eller når de pleier å utføre budrunder så fikk jeg meg ikke bare en overraskelse men en rekke overraskelser det neste døgnet.

For Nettbil satte i gang budrunden etter normal arbeidstid og lot den gå om natten med avslutning rett etter at de fleste bilforhandlere åpner for dagen. Så rundt 90% av budrunden foregikk utenfor normal arbeidstid og 75% av budrunde når folk flest sover. Selv bruktbilselgere sover om natten. Men ikke i følge Nettbil.

Jeg påpekte dette ovenfor Nettbil, men de avfeide det med at jeg faktisk hadde fått bud klokken halv ett på natten. Men bud som er under vrakpant på 3000,- er i realiteten ikke bud som en selger vil akseptere. Det var en påstand Nettbil ikke ville svare meg på. De var heller ikke villig til å endre på tidspunktet for budrunden.

Laster inn bilde
Skjermbilde av første bud
Skjermbilde av bud under vrakpant

Nettbil påstår at jeg fikk en langt lengre budrunde enn hva som er normalt. Men de vil ikke svare meg på hva som er normal lengde på en budrunde. De mener også at bilforandlere fikk god tid til å snakke med potensielle kunder som ville kjøpe bilen av dem.

Jeg skal love deg at ingen bruktbilselgere ringer rundt til potensielt kjøpere om natten.

Det siste budet som kom inn før fristen gikk ut var under halvparten av hva Nettbil hadde forespeilet og langt lavere enn jeg selv hadde forventet.

Det var i realiteten ikke noe bra budrunde siden ingen av budgiverne fikk noe konkurranse når budrunden ble holdt mens de fleste sover. Selv om et par timer av budrunden var på dagtid så var den likevel før de fleste bilforhandlere åpner dørene sine for dagen.

Solgte jeg bilen?

Jeg skal ærlig innrømme jeg var både skuffet og sint. Jeg hadde ikke forventet å få hverken gull eller dubloner for bilen. Jeg hadde en svært nøktern forventning til hva jeg skulle få igjen for bilen. Men hadde en tydelig forventning om at den skulle få en sjanse blant bilforhandlere og ikke natteravnere som har aktivert autobud i Nettbil sitt system.

Men tanken på å reise tilbake til NAF for å hente tilbake bilen satt langt inne. Det var ikke det jeg ønsket. Så av ren utmattelse aksepterte jeg det latterlig lave tilbudet for å slippe mer jobb.

Nettbil innrømmet selv at det vinnende budet var noe lavere enn forventet. Men ville ikke innrømme at å kjøre budrunde på natterstid var en dårlig avgjørelse. Derimot påstår de at de er et nyoppstartet firma som må prøve og feile for å finne ut av ting. Dessverre gikk det utover meg.

Konklusjon

Rent juridisk har ikke Nettbil gjort noe galt. De har ikke lovet noe pris. De har ikke lovet eller opplyst noe rundt budrunden. Jeg hadde mulighet til å hente tilbake bilen ved å ikke akseptere høyeste bud.

Prosessen i forkant og rundt budrunden og at Nettbil på ingen måte levde opp til forventningene gjør at jeg ikke kommer til å selge bil via dem i fremtiden. Min opplevelse og all den jobben jeg måtte gjøre, antall eposter og telefoner underveis og i etterkant kombinert med lave forventninger som ble brutt er ikke verdt å bruke en slik tjeneste.

Selv om det er større sjanse for å oppleve problemer i etterkant ved privat salg og det er en del jobb å selge bil privat så er konklusjonen min at det er likevel bedre å gjøre salget selv enn å benytte Nettbil.

Helge Johnsen

Dette er mitt private nettsted. Jeg jobber til daglig som seniorkonsulent i et Norsk IT-selskap. I denne bloggen skriver jeg om store og små ting som rører seg i min private verden. Bloggen består stort sett av tips, egne prosjekter og tanker. Les mer om meg her.

Har du noen tanker eller kommentarer om dette blogginnlegget så finner du meg på en rekke sosiale medier.