De uferdige bilers tid

Moderne biler selges med feil og mangler

Laster inn bilde
Man som står foran en bil med en åpen laptop på panseret

Forventes det inngående datakunnskaper for å bruke en moderne bil?

Hadde du kjøpt et produkt om du visste den ville ha feil og mangler? At du måtte gi en egeninnsats for at det skulle virke som forventet. At du ikke alltid kunne vite om at det skulle fungere optimalt denne dagen, slik den kanskje gjorde i går. Antageligvis ikke.

Men dette er hverdagen for mange elbileiere. Dagens biler blir mer og mer avanserte og flere og flere funksjoner betjenes ikke via fysiske knapper slik man er vandt med, men på en skjerm oppdelt i menyvalg og snarveier.

Det er her, i iveren for å lansere nye modeller og produkter på markedet, at det rulles ut løsninger som ikke er feilfrie. Ingen ville for 10 år siden gått inn i en bilforretning og akseptert at man kanskje før eller under kjøring måtte koble fra batteriet i 10 sekunder for at bilen skulle fungere.

Men i dag må man finnes seg i å lære seg ulike regler for å nullstille og resette bilen før eller under kjøring for at den skal fungere. Og ikke en av dem er nevnt i en eneste brukerhåndbok. Den følger forresten ikke med bilen lengre i trykt format, den ligger enten på internett eller som et menyvalg i bilens skjerm.

Jeg har en bil hvor jeg de siste 2 årene har måttet google, snakket med verksted eller få hjelp av produsenten til å få den til å virke. Underveis har jeg notert meg ulike måter for å få ting til å virke når de ikke virker.

En av disse er så kryptisk som at man skal holde inne defrosterknappen i ca. 20 sekunder til SOS-knappen i taket begynner å blinke. Vent så i rundt 2 minutter. Dette for å kunne bruke f.eks GPS eller høre på musikk.

Metode 2: ved problemer med internett
Trykk på defrosterknappen i ca. 20 sekunder. Hold den inntrykt til SOS-knappen i taket begynner å blinke. Vent i rundt 2 minutter.

På den andre bilen jeg har så må jeg ta ut minnekortet og sette det inn igjen hvis radioen ikke gir fra seg lyd. Det står ikke nevnt i brukerhåndboken men er et tips jeg fikk på Facebook.

På Facebook er jeg medlem av ulike grupper for ulike merker og modeller. Ikke bare for mine egne biler. Men for å se hva som rører seg og hva slags erfaringer folk har.

Felles for alle gruppene medlemmer som desperat søker råd for å få bilen eller deler av bilen til å fungere igjen. For det skulle ikke være nødvendig å måtte melde seg inn på en privat gruppe på Facebook for å få hjelp til bilen. Men slik er det.

Er vi kommet dit at mange bilmerker dytter uferdige og utestede produkter på markedet i higen etter fortjeneste? Vi bileiere finner oss i at slik er det. Men trenger vi det?

På Facebook øker temperaturen. Noen har sterke følelser for bilen de eier og klarer ikke å akseptere at andre har problemer. Det krangles i kommentarfeltene. Kommentarer som ofte dukker opp er at dette må man finne seg i. Man har i realiteten kjøpt en datamaskin på hjul. At man bare må vente til neste oppdatering. At medlemer i gruppene danner et feil bilde av hvor mange feil det egentlig er siden de som ikke opplever feil ikke skriver noe om det. Siste påstand er det jo en sannhet i. Trenger man ikke hjelp søker man ikke hjelp. Men må vi finnes oss i at man kjøper et upålitelig produkt?

Det kan hende jeg svartmaler det nå. Det er ikke slik at alle opplever problemer med bilen sin. Og det er ikke elbil som teknologi som er problkemet. Det er som med biler som det er med så mye annet. Enkelte opplever aldri problemer og det bare virker.

Men typen problemer med biler har endret seg fra fysiske ting til å bli et programvareproblem. Og her synes jeg produsentene bør ta et ansvar og sørge for at ting fungerer helt sikkert før bilene ruller av fabrikken.

Helge Johnsen

Dette er mitt private nettsted. Jeg jobber til daglig som seniorkonsulent i et Norsk IT-selskap. I denne bloggen skriver jeg om store og små ting som rører seg i min private verden. Bloggen består stort sett av tips, egne prosjekter og tanker. Les mer om meg her.

Har du noen tanker eller kommentarer om dette blogginnlegget så finner du meg på en rekke sosiale medier.