EL-bil, er det verdt det?

Aldri har jeg bekymret meg mer

Laster inn bilde
Elektrisk bil koblet med ladekabel

Bilde av Rathaphon Nanthapreecha

Elbiler er kommet for å bli. Men skulle jeg ventet litt til? Selv om jeg føler jeg er en del av en revolusjon så kjennes hele bilholdet litt prematurt ut. Er jeg for tidlig ute som elbileier?

For en måned siden startet min ferd som elbileier. Man kan sikkert si mye om ulike merker og modeller. Felles er at det har hendt mye innen bilverdenen de siste 10 årene. Det å sette seg inn i en moderne bil ala 2022 var ikke bare som å hoppe 10 år frem i tid kontra den gamle bilen. Det føles nærmest som å være en del av fremtiden. Alt er så mye bedre.

Batteri og rekkevidde(angst)

Som elektronikkintressert så kjenner jeg godt til batterienes natur. Men jeg har aldri tenkt over at dens egenskaper påvirkes i så stor grad som før jeg fikk meg en elbil. I retrospekt så burde jeg jo tenkte meg at omfanget blir tilsvarende større jo større batteriet er. Det er jo rimelig stor forskjell på batteriet i småelektronikk jeg kjenner godt og det store batteriet i en elbil.

Samtidig har jeg nok fortrengt og ignorert hvor mye temperaturen påvirker et batteri. Kanskje for å rettferdiggjøre ovenfor meg selv at temperatur ikke påvirker batteriet så mye om det faktisk gjør og at min neste bil skulle være elbil. Kanskje jeg også var litt redd for å velge feil teknologi og at jeg fulgte strømmen (no pun intended).

Jeg er sterkt påvirket av hvordan dårlige mobilbatterier har behandlet meg. For de siste modellene jeg har eid så har 20 prosent batteri vært synonymt med tomt.

For det er merkelig det der at så fort mobilen kommer ned til 20 prosent så synker det raskt ned til 0. Det går jo raskere fra 20 til 0 prosent enn fra 100 til 80 prosent. Det kan gå minutter fra 20 til 0 prosent mens det kan gå timer fra 100 til 80 prosent. Det føles ihvertfall slik.

Så denne forvridde oppfattelsen av virkeligheten har nå smittet over til bilholdet også.

Så hvis man tar en kald vintermorgen i betraktning og min forvridde virkelighet om at 20 prosent er det samme som tomt og legger til at Volvo ikke anbefaler å lade batteriet mer enn til 90 prosent, så kjenner jeg på rekkeviddeangst allerede før jeg står opp om morgenen. Det er ganske slitsomt og jeg vet ikke helt verdien av å kjenne på denne dårlige følelsen.

Opphengt

I mange år fylte jeg opp drivstoff en til to ganger i måneden og det foregikk på søndag kveld eller mandag morgen hvor drifstoffprisene var lavest. Utover det brukte jeg ikke en eneste kalori på rekkevidde.

Nå derimot tenker jeg ikke på noe annet enn forbruk, lading, strømpriser, rekkevidde og kjørestil. Jeg har til og med lest meg opp hvordan ulike dekktyper påvirker rekkevidden.

Det blir veldig overveldende og tar livet av gleden over ny og moderne bil. Enkelte dager har jeg brukt vår andre bil som går på disel. Ikke fordi det er lite strøm på elbilen. Ikke fordi jeg skal langt. Men fordi jeg trenger en mental pause.

Hjemmelading

Det jeg leser på forumer er at folk har ulike vaner. Jeg har på disse 4 ukene ikke helt klart å finne min vane for å lade elbilen. Noen "tømmer" batteriet. Det passer godt overens med mine ladevaner for mobiltelefonen også. Når det er 20 prosent igjen så er det på tide å fylle på.

Som nevnt så er det noen som fyller på når det er lite igjen. Mens andre sørger for at "glasset alltid er fullt" ved å sette bilen på lading ofte. Gjerne hver natt.

For min del så har jeg en kurs på 25A. Så jeg får ladet på 5,4kwh. Av den totale kapasiteten jeg har på EL-anlegget så er det ca 50%. For jeg har 50A hovedsikringer. Dvs. at jeg har ikke så mye mer å gå på når kulda setter inn og varmepumpe, panelovner osv. trekker sin andel og legger man da til litt matlaging og/eller en vaskemaskin så må nesten lading av bilen komme i andre rekke.

Vi må kunne leve et liv i huset uten å sette det på pause pga at bilen trenger strøm.

Med kaldt, lavt batteri og 5,4kwh på laderen så tar det noen timer for å fylle det opp igjen. De timene bør foregå når strømprisen er laves og forbruket i huset er lavt. Det vil si om natten. Men av den lille erfaringen jeg har så holder det ikke å få fylt opp ila natten. Det tar for lang tid å lade fra 20 til 80 prosent.

Så min illusjon om at man kan lade bilen på noen timer om natten når strømprisen er på sitt laveste fikk seg en aldri så liten knekk.

Jeg må sørge for at ladingen ikke overgår forbruket på det elektriske anlegget og jeg må sørge for at den lader på tider hvor strømmen er lavest. I min tro håpet jeg på at smarthet ved f.eks. Tibber kunne bistå. Men selv ikke de kan fikse temperaturen på batteriet og de fysiske lover om hvor mye energi jeg kan tilføre. Det tar den tiden det tar å lade uansett hvor smart styring man har.

Varm opp batteriet før du lader, er det noen som sier. Men det passer meg dårlig å ta med bilen på en times kjøretur hver natt før lading. Det går liksom ikke opp å parkere bilen på ettermiddagen for så å lade med varmt batteri om natten.

Beklager min uerfarenhet. Men så langt har denne ladingen skapt mer hodebry enn glede og er et lite skår i den forventningen jeg hadde ved å eie en elbil.

Laster inn bilde
Snø- og isdekt vei
Iskalde morgener. Bilde av Sinde Fs.

Stømpriser

Jeg vet ikke om jeg skal skrive noe om strømpriser. Det er vel mer eller mindre vedtatt at å eie elbil begynner å bli dyrt og at fordelene tynnere. En av de tingene er strømprisene som vi opplever i skrivende stund er hårreisende. Det gjelder både når man er hjemme og på tur.

I skrivende stund er drifstoffprisene på vei nedover mens strømprisene når nye høye rekorder. Lader man langs veien så tangerer man i disse dager drivstoffprisene hvis man ser på antall kjøre kilometer man får.

Lading langs veien

Dette er kanskje det mest forvirrende punktet og et av de mest stilte spørsmålene til uerfarne elbileiere kommer med på ulike forum. Hvordan lade når man er på farten.

Selv har jeg mistet oversikten over antall APP-er jeg har innstallert på mobiltelefonen for ulike ladeoperatører. Her finnes det ingen annen standard enn pluggen du smetter inn i bilen. Det er en jungel av operatører, ladebrikker og APP-er som er helt ute av kontroll.

Heldigvis har det i skrivendte stund begynt å komme ladestasjoner hvor man kan bruke bankkort. Men i en overgangsperiode har jeg nå en ladebrikke, et ladekort, et kredittkort, en smekkfull mobiltelefon med APP-er og en innboks full av nyhetsbrev fra ulike ladeoperatører.

Det kommer bedre tider, blant annet at elbilene kan identifisere seg når den skal lades og mulighet for å betale med bankkort. Men det hjelper meg så lite i dag.

Summen av dette ...

... er at jeg tenker at elbil kanskje fortsatt er litt prematurt. At bilverden ble tatt på senga når Tesla brått kom med både bil og eget ladenettverk. I disse dager kommer resten av bilverden med litt påtvunget teknologi de ikke helt har klart å håndtere.

I tillegg er nok jeg også litt umoden og hadde nok langt høyere forventninger (eller fortrengt virkelighet) mtp at bilholdet skulle bli enklere.

Fremtiden

Selv om jeg er av fåtall som mener hydrogenbiler ville vært et bedre alternativ enn elbiler så må jeg bare ta til takke med det som produsentene leverer.

En av grunnene til at jeg valgte å abonnere på en elbil er at jeg tror fremtiden ser lysere ut. At lade- og batteriteknologien de neste årene kommer til å ta et kvantesprang. Jeg spår batterier som kan lades raskere. Da kan også man gjøre batteriene mindre og lettere.

På sikt tror jeg kapasiteten og vekt på batteriene kommer til å bli bedre. Lavere vekt men likevel større kapasitet på batteriene. Samt bedre lademuligheter både langs veien men også hjemme.

Alt som er prematurt vil på et eller annet tidspunkt vokse og bli mer modent. Slik er det for elbiler også.

Dette innlegget er eldre enn 1 år. Hele eller deler av innholdet kan være utdatert eller ikke aktuelt lengre.

Helge Johnsen

Dette er mitt private nettsted. Jeg jobber til daglig som seniorkonsulent i et Norsk IT-selskap. I denne bloggen skriver jeg om store og små ting som rører seg i min private verden. Bloggen består stort sett av tips, egne prosjekter og tanker. Les mer om meg her.

Har du noen tanker eller kommentarer om dette blogginnlegget så finner du meg på en rekke sosiale medier.