EL-bil, er det fortsatt verdt det?

Er bekymringene mine endret seg?

Laster inn bilde
Bilde av Volvo XC40

Volvo XC40 P8 Recharge

Er det verdt å gå over til EL-bil? Hvordan er det med rekkevidden? Hva skal til for å lade og hvor lang tid tar det? Er det så lett som å eie en bensinbil? Jeg har litt mer erfaring nå enn når jeg skrev mitt forrige innlegg.

I desember 2022 skrev jeg et innlegg hvor jeg spurte om det er verdt å ha EL-bil. Jeg var litt kritisk og hadde en del bekymringer jeg delte.

Økonomi

Hadde jeg beholdt den gamle bilen og kostet på den en god slump penger på verksted så ville jeg spart penger kontra det å abonnere på en ny EL-bil. Men skal vi sammenligne kjørelengde og forbruk så er det ingen tvil om at det er en fordel å ha EL-bil.

I september i fjor kostet det meg hele 96,- å lade min EL-bil. Hvorav 94,- av dem var nettleie. Riktignok var det ingen hurtiglading denne måneden og all lading foregikk hjemme. Og det er jo ikke dagligdags å ha negative strømpriser.

Men alt i alt har kostnaden på "drivstoff" sunket betraktelig etter at vi byttet ut dieselbilen med en EL-bil.

Batteri

I mitt forrige innlegg var jeg bekymret for rekkevidden og ladehastigheten om vinteren. Det er ikke til å stikke under en stol at skal man lade et stort batteri hjemme så tar det tid. Spesielt om vinteren og batteriet må varmes opp for å oppnå optimale ladehastigheten. Og når temperaturen som i vinter var helt nede på -29°C så går mye av energien til å holde batteriets temperatur i orden og resterende går til å faktisk lade det.

Så man trenger en kveld og en natt om man skal lade fra f.eks. 20 til 80 prosent. Så samme problemstilling er der.

Løsningen for meg er å hele tiden toppe batteriet. Dvs. at jeg lader litt hver natt og ikke tømme batteriet veldig langt ned mellom hver lading.

Om sommeren derimot er tingenes tilstand helt noe annet.

Rekkeviddeangst

Den er nesten helt borte. På langturer er det ikke noe problem å kjøre batteriet langt ned. Bilen (i hvertfall min) går langt lengre enn man i utgangspunktet skulle tro og vi lader ikke så ofte som jeg i mitt værste tilfelle trodde jeg måtte. Økonomisk og fornuftig kjøring sammen med litt planlegging så kommer man både frem og tilbake.

Vinterbil

Bare man er klar over at rekkevidden er kortere i kulda så er EL-bil en langt bedre doning å kjøre om vinteren. Raskt varm og full effekt fra første stund. Det er ikke nødvendig å la den stå på tomgang for å få i litt varme eller gjøre det lettere å skrape is av vinduene. De fleste nyere biler har også APP-styring så man kan starte forvarming.

Det har riktignok en del dieselbiler også. Men jeg må innrømme at EL-bilen likevel er bedre og bruker kortere tid på å bli varm.

Så er EL-bil fortsatt verdt det?

Ja, faktisk når jeg slet med å få kjørt til og fra jobb i vinter med vår bil nr. 2 som var en dieselbil så bestemte jeg meg for å bytte den ut. Igjen var det økonomien og verkstedregningene som tippet lasset. Og legger man til alle fordelene med EL-bil som jeg nevner over så var valget enkelt.

Så den gamle dieselbilen ble byttet ut med en 9 år gammel EL-bil. Den har mindre batteri og kortere rekkevidde, men fullades på 2-3 timer. Perfekt bybil med 10 mils rekkevidde om vinteren.